Sülük ve AÄŸrı ( Kireçlenmeye BaÄŸlı Diz AÄŸrıları )

Sülük tedavisinin faydaları

Sülük tedavisi eski zamanlardan beri var olan ve çeÅŸitli alanlarda sıklıkla kullanılan bir tedavi yöntemidir. OrtaçaÄŸ Ä°ngiltere'sinde Leecher( Sülükçü ) ÅŸifacı anlamına gelecek ÅŸekilde kullanılıyordu. On dokuzuncu yüzyılın ortalarına gelindiÄŸinde kullanımı o kadar yoÄŸunlaÅŸmıştı ki neredeyse Fransa ve çevresinde soyları tükenmeye baÅŸladı. Sülüklerin moda olduÄŸu zamanlarda hem halkın hem de George

Washington ve Napoleon Bonaparte gibi önemli isimlerin kullandığı bir tedavi yöntemi haline geldi. Batı toplumunda kullanılma sıklığı azalsa da popülerliÄŸini 1970 lere kadar korudu. 2005 ve 2007 yıllarında Almanya ve diÄŸer avrupa ülkelerinde saÄŸlık alanında kullanımı yasallaÅŸtırıldı.

Sülük tedavisinin uygulandığı hastalıklar

Hirudo therapy ismini Sülüklerin latince isimlerinden alır. DoÄŸada bulan Hirudo verbana, Hirudo medicinalis ve Hirudo orientalis gibi türleri vardır ve sıklıkla Türkiye ve çevresinde nehir yataklarında bulunurlar.

Tıbbi amaçla kullanılan sülüklerin çenelerinde 60-100 arasında diÅŸ bulunur. Yarım saatlik sülük tedavisinde bir sülük ağırlığının 5-10 katı kan emer. Ancak tıbbi sülüklersanıldığı gibi

kirli kanı emerek tedavi yapmazlar. Tedavi edici özellik kanın alınmasında deÄŸil emilirken vücuda verilen salgıdadır. Bu salgı 100'den fazla bioaktif madde içerir. Bunlardan baÅŸlıcaları Hirudin ve Calin maddeleridir ki bu maddeler kanın pıhtılaÅŸmasını engelleyici (antiagregan), oluÅŸmuÅŸ pıhtıyı eritici (fibrinolitik), aÄŸrı kesici (analjezik-antiromatizmal), mikrop öldürücü (antibakteriyel), tansiyon dengeleyici (antihipertansif), kas gevÅŸetici (miyorelaksan), bağışıklık sistemini düzenleyici (immun modülatör), stres giderici (anksiyolitik) etkilere sahiptir.

Diz ağrısı tedavisinde sülük uygulaması

Sülük tedavisi, atardamar ve toplardamar tıkanıklıkları baÅŸta olmak üzere birçok dolaşım sistemi hastalığında, varis, iltihaplı ve iltihapsız eklem romatizmalarında, yumuÅŸak doku romatizmalarında, sedef ve egzama gibi cilt hastalıklarında baÅŸarıyla kullanılmaktadır.

Bu konuda Almanya'da yapılan bilimsel çalışmaları derleyen bir makalede incelenen araÅŸtırmalarda Sülük Tedavisinin Kireçlenme

sonucu oluÅŸan diz aÄŸrılarına medikal tedavilere göre daha az yan etki ile iyi geldiÄŸi gösterilmiÅŸ. Mesela incelenen bir çalışmada 51 kireçlenme hastasının tek seans sülük tedavisi ve 1 ay boyunca aÄŸrı kesici krem kullanması karşılaÅŸtırılmış. SülüÄŸe baÄŸlı aÄŸrı azalması etkisinin en yüksek olduÄŸu zaman ise uygulamadan sonraki ilk hafta olduÄŸu gözlemlenmiÅŸ. Aynı derlemedeki bir diÄŸer randomize kontrollü çalışmada 113 hasta üzerinde Sülük Tedavisinin etkisi gözlenmiÅŸ. AraÅŸtırma sonuçlarına göre sülük tedavisi alan hastalarda kireçlenmeye baÄŸlı aÄŸrıların azaldığı görülürken bu grupta aÄŸrı kesici kullanımı da istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde düÅŸmüÅŸ. En büyük geliÅŸme ve uzun süreli etkiyi ise belirli aralıklarla sülük terapisi alan hastalarda 1 ay geçtikten sonra görülmüÅŸ. Yan etki olarak araÅŸtırmaya katılan hastaların sülük bölgelerinde kaşınma ve iÅŸlem sonrası kanamaya baÄŸlı bandaj uygulama ihtiyacı olduÄŸunu ortaya konmuÅŸ.

Diz tedavisinde sülük

Bir baÅŸka araÅŸtırmada 400 hastanın izlenerek sülük tedavisi ile 6-12 ay süreyle diz aÄŸrılarının geçtiÄŸi görülmüÅŸ ve senede iki defa olmak üzere eklem hastalıkları kaynaklı aÄŸrı ÅŸikayeti olanlara sülük tedavisini tavsiye etmiÅŸler.AraÅŸtırma meta-analiz sonucu olarak: sülük tedavisinin kireçlenmeye ( osteoarthritis ) baÄŸlı diz aÄŸrılarını geçirmede anlık ve kısa süreli etkisi için güçlü kanıtlar bulunduÄŸunu ve uzun süre aÄŸrı önleme konusunda da

orta düzeyde kanıtlar bulunduÄŸu söylenmiÅŸ.

Makaleye ulaÅŸmak için :